Oefeningen

Het belang van dynamisch rekken

rekken & strekken

Waarom dynamisch rekken goed werkt

Alles wat je moet weten over dynamisch rekken en stretchen

Een goede warming-up is enorm belangrijk voordat je gaat sporten, dat weten we allemaal. Vooral
wanneer je gaat hardlopen moeten je spieren goed opgewarmd zijn om te voorkomen dat je
blessures krijgt. Dynamisch rekken en stretchen is de ideale manier om dit te doen.

Wat is dynamisch rekken en stretchen?

Dynamisch rekken, of dynamisch stretchen, is het opwarmen van je spieren terwijl je in beweging
bent. Deze rekoefeningen gebeuren dus niet in stilstand, zoals het geval is bij statisch strekken. Het
voordeel van dynamisch stretchen is dat je je spieren al warm maakt en ze voorbereidt op de
inspanning die gaat komen. Zo ben je klaar voor de echte sportoefeningen en sneller, behendiger en
minder stijf als je aan een sportwedstrijd begint.

Wat is nut van dynamisch stretchen?

Dynamisch stretchen is zeer effectief als warming-up voordat je gaat sporten. Je kunt de oefeningen
inzetten om je spieren op te warmen en voor te bereiden op een fysieke inspanning. Maar je kunt
dynamisch stretchen ook uitvoeren op andere momenten om je lichaam te onderhouden. Je spieren
worden er namelijk sterker en soepeler van.

Wat zijn dynamische rekoefeningen?

Dynamische rekoefeningen zijn oefeningen om je spieren te activeren en warm te maken. Ter
voorbereiding op een inspanning, zoals hardlopen of sporten, is het goed om rekoefeningen uit te
voeren om het risico op blessures te verminderen. Het verschil met statisch rekken is dat de
dynamische oefeningen in beweging gebeuren, hierdoor warmen de spieren op en worden ze
soepeler.

Voorbeelden van dynamische rek/stretch oefeningen

Enkele voorbeelden van dynamische rekoefeningen zijn:

  • Losgooien van armen en benen
  • Knieheffen
  • Butt kicks (hakken-billen)
  • Walking lunges
  • Jumping Jacks
  • Huppelen
  • Enkele korte sprintjes trekken

Wanneer ga je dynamisch rekken? Voor welke sporten is dynamisch rekken goed?

Dynamisch rekken leent zich als voorbereiding op vele sporten. Met name hardlopers gebruiken de
manier van warming-up om zich klaar te maken voor een training of wedstrijd. Maar ook als je
andere sporten gaat uitoefenen, zoals voetbal, hockey of tennis, kun je dynamisch rekken inzetten
om je voor te bereiden. Zelfs voor zwemmers zijn er manieren om dynamisch te stretchen,
bijvoorbeeld door met je armen cirkels te maken in de lucht en ze wat te bewegen voordat je het
water in gaat.

Wat is een cooling-down?

Net als een warming-up is de cooling-down van essentieel belang voor het goed behandelen van je
spieren. Veel sporters vergeten om de intensiteit van hun sessie na afloop rustig af te bouwen, maar
de cooling-down zou een vast onderdeel van iedere zware fysieke inspanning moeten zijn. Cooling-
down betekent letterlijk afkoelen en dat is precies wat het met je spieren doet. Door oefeningen te
doen, zoals uitlopen of dynamisch rekken, laat je je lichaam tot rust komen. De cooling-down zorgt ervoor dat je hartslag en ademhaling weer op een lager niveau komen en het voorkomt mogelijk
blessures.

Hoe doe je een goede cooling-down?

Een goede cooling-down doe je door je sportsessie af te sluiten met rustige oefeningen. Als je
bijvoorbeeld gaat hardlopen of fietsen, doe je op het laatst een paar rondjes op een lager tempo. Een
andere manier van afkoelen is het doen van rekoefeningen, bijvoorbeeld voor je bovenlichaam,
hamstrings en bovenbenen. Zo ga je niet in één keer van veel beweging naar stilstand, maar kom je
geleidelijk terug in de rust.