Droogtrainen Verzorging

Buikvet verliezen in drie stappen

buik vet verliezen

Heb jij last van te veel buikvet? Wil je dit zo snel mogelijk kwijt? Dat is een hele verstandige keuze want buikvet is hardnekkig en gevaarlijk. De grootste fout bij het verbranden van buikvet is het eten van verkeerde voeding. Met een juist week menu en de juiste tips activeer je direct je vetverbranding en val je af. Om de verbranding te activeren zul je dan ook een aantal slimme tips en trucs moeten gaan toepassen. In dit artikel krijg je dan ook de nodige informatie om te gaan werken aan een kleinere buik omvang. De oorzaak van een dikke buik zit het hem in de te veel aan calorieën die je binnenkrijgt. Zodra je meer calorieën eet dan dat je verbruikt, ga je vet opslaan. Waar dit opgeslagen wordt wordt voor een deel bepaald door je genen. Je hebt zelf in de hand of je buikvet kweekt, of verliest. Te veel calorieën en stress zorgen ervoor dat het lichaam buikvet aanmaakt.

Hoe werkt het opslaan en verbranden van buikvet

Alle mensen hebben buikvet, dit is opgedeeld in twee soorten buikvet. Namelijk:

  • Vet op de buik, dit is onderhuids vet. Onderhuids vet bevindt zich tussen de huid en de spieren. Dit voelt zacht aan en dit kan je vastpakken.
  • Vet in de buik, orgaan vet. Orgaan vet wordt ook wel visceraal vet genoemd en dit bevindt zich rond de organen. Hart, longen, maag en lever. 

 Het lichaam heeft orgaanvet nodig om hormonen aan te maken en om schokken van buitenaf op te vangen. Te veel van dit orgaan vet is ongezond en drukte de buik naar buiten. Hierdoor ziet de buik er langs de buitenkant dikker uit. Bij een teveel aan buikvet loop je het risico om hier zware gevolgen van te ondervinden, denk hierbij aan een hoge bloeddruk, een hoog cholesterol, hart- en vaatziekten en kanker. 

Te veel calorieën

 Wanneer je dus wilt afvallen op je buik is het belangrijk dat je meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt. Dit geldt ook voor afvallen in het algemeen. Door minder calorieën te eten dan dat het lichaam nodig heeft spreek je de vetreserves aan. Dat zorgt er dan weer voor dat je gaat afvallen. Dit kan je op twee verschillende manieren doen;

  • Door minder calorieën binnen te krijgen (voeding)
  • Door meer calorieën te verbruiken (beweging)

Door alleen al minder koolhydraten te eten en daarnaast meer eiwitten, groenten en gezonde vetten ben je langer verzadigd en activeer je de vetverbranding. 

Stress

Wanneer het lichaam stress ervaart maakt het lichaam het hormoon cortisol aan. Daarom wordt cortisol ook wel het stress hormoon genoemd. Een verhoogde cortisol waarde kan ontstaan door ongezond eten of door te weinig slaap. Cortisol zorgt ervoor dat het vet opgeslagen wordt op de buik. Het aanmaken van buikvet is heeft dus met meerdere factoren te maken.

buikvet

 Drie tips om buikvet aan te pakken

  1. Of je afvalt of aankomt wordt door 80% van je voeding bepaald. Slechts 20% door beweging. Het is dan ook erg belangrijk om de juiste voeding te eten. De belangrijkste stap die je kan nemen is door koolhydraatarm te eten. Je gaat stoppen met het eten van de ‘slechte’ koolhydraten oftewel enkelvoudige koolhydraten. Hierdoor zorg je ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Voorbeelden van slechte koolhydraten zijn: suiker, frisdrank, snoep, chips, wit brood, witte pasta en rijst. 
  2. Door weinig koolhydraten te eten zorg je ervoor dat het lichaam vet moet gaan verbranden om aan energie te komen. Hiermee start je de verbranding. Voorbeelden zijn: Alle groenten, eiwitten en vetten.
  3. Door te zorgen voor voldoende slaap en stress te verminderen verlaag je je cortisol gehalte en is slaat het lichaam geen extra vet op.

En dan nog als extra tip, drink geen alcohol! Door het drinken van alcohol verhoog je het risico op buikvet. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *