Voeding

De juiste krachttraining voeding

Krachttraining voeding

Het moge duidelijk voor je zijn, dat je niet zomaar een gespierd lijf krijgt. Het is belangrijk om vele uren te sporten in de sportschool. Het is belangrijk om daarnaast ook de juiste voeding te krijgen. Krachttraining voeding is essentieel om snel spiermassa op te bouwen. Je spieren zullen veel sneller groeien, omdat ze de juiste brandstof hebben om dit te doen. Wanneer je het verkeerde eten neemt dan zal je lichaam niet aan kracht winnen. De spieren zullen wel steviger worden, maar het gewenste bodybuilders effect zal uitblijven. We delen graag met je om welke voedingsstoffen het gaat in dit artikel.

Moet je veel eten om meer spiermassa te krijgen?

Veel mensen dachten eerst altijd, dat veel eten voldoende was om ook meer spiermassa te krijgen. Men keek niet zo zeer naar wat er gegeten werd. Het enige wat telde was, dat het veel was. De bodybuilders en sporters welke meer spiermassa wilden krijgen kregen wel meer kilo’s. Het waren echter niet de juiste kilo’s. Het was namelijk niet door het krijgen van extra spiermassa. Het is dus belangrijk om de juiste voeding te nemen. Het juiste fitness eten is van belang om je doel te bereiken om meer spiermassa te krijgen.

Een uitgebalanceerde maaltijd en het voedingsschema krachttraining

Het is niet voldoende om krachttraining te eten. Het is belangrijk om het ook op een uitgebalanceerde en goede manier te doen. Belangrijk is onder andere om een goede balans te krijgen in de hoeveelheid van koolhydraten, vetten en eiwitten. Om het eten ook aantrekkelijk te houden is het slim om te zorgen voor variatie. Een voedingsschema krachttraining is daarom van belang. Het is goed om met een voedingsschema krachttraining te beginnen. Je krijgt dan de juiste krachttraining voeding binnen en het eten voor krachttraining blijft lekker en afwisselend.

Het hoofdingrediënt: Eiwitten

Wanneer je meer spiermassa wilt gaan opbouwen is het belangrijk om te zorgen voor voldoende eiwitten. Wat gebeurt er namelijk wanneer je aan het trainen bent? Je gaat met krachttraining je spieren beschadigen en kapot maken. Het zorgt ook voor de spierpijn in je lichaam. Het is dan nodig om dit weer te herstellen. Om dit te doen zijn eiwitten van belang. Door voldoende eiwitten te eten is het mogelijk om dit herstel te bevorderen. Om de spiermassa te laten groeien is het belangrijk om minimaal iedere keer voor iedere maaltijd een dosis eiwitten te nemen. Wil je nog sneller voor uit gaan? Neem dan vier tot vijf keer per dag een dosis eiwitten. Het lichaam krijgt zo grote hoeveelheden eiwitten binnen en alle kans om het op te nemen in het lichaam. Het is belangrijk om de porties over de hele dag te verdelen en niet om bijvoorbeeld of ’s ochtends of ’s avonds een grote dosis te nemen. Het is minder effectief.

Eiwitten tref je aan in mager vlees, kip, vis, zuivelproducten, yoghurt, kaas, eieren, peulvruchten en ook eiwitshakes. Om deze te maken is het nodig om een dosis eiwitpoeder te kopen. Je kunt dit kopen in een sportvoedingswinkel en vaak ook in de sportschool zelf.

Koolhydraten horen ook tot het fitness eten?

Het is bekend, dat koolhydraten omgezet worden naar suikers. Ze zijn van groot belang voor de stofwisseling. Ze zijn de brandstof voor het lichaam en je gebruikt het volop bij een goede krachttraining. Het is belangrijk om daarom ook koolhydraten te hebben bij het sporten. Het is de brandstof om te starten met verbranden en het aanslingeren van het kweken van spiermassa. Voor het groeien van spiermassa is het toch duidelijk de eiwitten welke belangrijk zijn bij krachttraining voeding. Koolhydraten moeten we echter niet uitsluiten.

Het weglaten van koolhydraten is zeer populair geworden bij mensen welke gewicht willen verliezen. Aangezien veel fitnessers en bodybuilders niet teveel vet willen hebben is het belangrijk en goed om niet teveel koolhydraten te eten. Teveel koolhydraten zal leiden tot vetopslag. Haal ongeveer 50 procent van je benodigde energie uit koolhydraten.

Onverzadigde vetten als onderdeel van een voedingsschema krachttraining?

Ook vetten horen bij een goed uitgebalanceerde maaltijd voor krachtsporters. Het gaat om onverzadigde vetten en niet om verzadigde vetten. Onverzadigd is ok! Verzadigd is niet ok!

Je vindt de onverzadigde vetten in olie, margarine, noten, mayonaise, pindakaas en ook in vis. Je ziet bodybuilders vaak een eetlepel pindakaas nemen. Ze doen dit voor hun proteïne behoefte en de onverzadigde vetten welke uit de noten komen. Kies ervoor om 15% tot 40% van je maaltijd uit de jusite vetten te laten bestaan.

De juiste voedingsstoffen

Vetten, koolhydraten en eiwitten zijn van belang om te zorgen voor de juiste bouwstoffen in het lichaam. Het is echter ook goed om te zorgen voor voldoende mineralen en vitamines. Ze zorgen voor een beter en gezonder lichaam. Je lichaam krijgt de fine-tuning op het gebied van voeding welke het nodig heeft.

Enkele voedingstips voor krachtsporters

Laten we je ook een aantal goede en waardevolle tips geven. Het gaat om meerder tips!

Eet in de eerste plaats altijd voldoende en genoeg. Wanneer je namelijk te weinig eet dan zal je spiermassa verliezen.
Ook is het belangrijk om voor de training een dosis koolhydraten te eten. Je hebt dan voldoende brandstof om maximaal te trainen.
Het is belangrijk om juist na de training voor het herstel van je spieren volop eiwitten te eten. Het zorgt voor een goed herstel en dus voor het groeien van je spieren.
Natuurlijk is het belangrijk om gezond en ook gevarieerd te eten.

Wat je juist niet moet eten is natuurlijk ook heel waardevol. Wat je niet moet doen bij krachttraining is het volgende.

Eet geen vette voeding (vooral geen verzadigd vet), vermijd ook suikers en koolzuurhoudende dranken. Daarnaast is het ook belangrijk om alcohol te mijden. Als je spieren wilt krijgen en spiermassa wilt kweken is het belangrijk om deze voedingsstoffen te mijden.

Garanties?

Zijn er garanties, dat je met de juist krachttraining voeding je spiermassa zal laten groeien? Het is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren dan alleen van de voeding. Je zal volop moeten blijven trainen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *