Lichaamsgewicht oefeningen

De pull up bar voor optrekken!

Pull up bar

Inhoudsopgave

Een optrekstang wordt vaak een pull up bar genoemd. Een chin up bar of deurrekstok is ook een term voor een pull up bar. Het zijn woorden voor eenzelfde tool. Een tool om je lichaamsgewicht te gebruiken om je bovenlichaam te trainen. De pull up bar is zeer geschikt om je aan op te trekken. Voordat we meer informatie geven waar je op moet letten bij het kopen van een pull-up bar is het goed om antwoord te krijgen op de volgende vraag:

  1. Welke spieren train je met optrekken of de pull up?

De pull-up, oftewel optrekken, train je voornamelijk je rug en biceps mee. Afhankelijk van de positie van je handen heb je de mogelijkheid om de breedte (vleugels) aan te pakken. Wanneer je meer de dikte van de rug wilt trainen kan dat ook met het optrekken.

Het is belangrijk om op een aantal zaken te letten bij een pull up bar kopen. Een optrekstok kopen doe je vaak maar een paar keer in je leven. Het is belangrijk om het goed te doen. Je zorgt er dan namelijk voor dat je er maximaal van kunt genieten. Ook hoef je niet bang te zijn, dat de pull up bar opeens naar beneden komt door een gebrek aan kwaliteit.

Welke optrekstang oefeningen kun je doen?

Er zijn verschillende mogelijkheden waarin je de pull up kunt uitvoeren. Wanneer je een beginner bent is het goed uitgevoerde van de chin up hoogstwaarschijnlijk te zwaar om 6 tot 8 herhalingen uit te voeren. Hieronder hebben wij verschillende oefeningen van licht tot zwaar op een rijtje gezet. Zo kun je beginnen met de oefeningen die relatief gezien minder zwaar zijn en zo opwerken naar een volledige pull-up of zelfs meer dan dat :-). 

Negative pull ups
Level: beginner
Sets: 3
Reps: 6 tot 8

Pak een stoel of krukje of het liefst een box (is stabieler) waar je op kunt staan zodat je goed bij de pull-up bar kunt komen. Pak de stang vast met je kin gelijk aan de stang of boven de stang. Laat je langzaam uitzakken totdat je volledig gestrekt bent. Als je deze oefening voor het eerst uitvoert dan zal je ongeveer 2 tot 3 seconden erover doen om volledig gestrekt te zijn. Wanneer je deze oefening veelvuldig uitvoert en hier progressie in maakt dan werk je er naar toe om de tijd te verlengen naar 5 tot 7 seconden.

Band assisted Pull up
Level: beginner tot gemiddeld
Sets: 3
Reps: 6 tot 8

Met deze oefening maak je gebruik van een elastiek die je om je voeten of knieen kunt binden. De elastiek is volledig uitgerekt als je armen ook gestrekt zijn. Trek jezelf op en voel dat het elastiek je hierbij helpt.

De elastiek of band gaat je helpen om makkelijker een volledige pull up uit te voeren. Je hebt verschillende stugheden qua elastiek. Een elastiek die stugger is zorgt ervoor dat het makkelijker wordt dan een elastiek die minder stug is. Met meerdere stugheden kan je het jezelf steeds moeilijker maken.

De chin up

De spieren welke je hier vooral gaat gebruiken zijn je biceps. Het is een zeer goede oefening voor de starter en beginner. Het is namelijk een oefeningen welke gemakkelijk te leren is. Je pakt de stang vast met de binnenkant van je hand richting je lichaam. Plaats je handen net binnen je schouders en trek jezelf omhoog tot je handen bij je borstspieren komen. Om je lichaamsgewicht in zijn geheel te gebruiken moet je jouw voeten optrekken en kruizen. Alle kracht komt zo uit de armen.

Tijd om je lichaam sterker te maken? Ga thuis aan de slag!

Een pull up bar kopen, deurrekstok aanschaffen of optrekstang kopen is in een handomdraai te doen tegenwoordig. Daarmee kun je heel gemakkelijk thuis aan de slag, thuis optrekken is nog nooit zo makkelijk geweest. Het is kwestie van goed monteren en dat duurt ongeveer 20 minuutjes de eerste keer. Je kunt hem ook heel gemakkelijk demonteren en opbergen zodat je er geen last van hebt tijdens de normale gang van zaken.

Waar moet je op letten bij het kopen van een optrekstang?

Een optrekstok kopen kun je op verschillende plaatsen doen. Voordat je echter een pull up bar gaat kopen is het belangrijk om te kijken naar de maximale belasting van de bar. Hoe zwaarder de optrekstang is te belasten, hoe steviger deze is. Natuurlijk wil je niet met de stang en al opeens naar beneden vallen. Het is dus belangrijk om te weten hoeveel je weegt en op basis daarvan een optekstok kopen.

Het is ook belangrijk om te kijken naar de manier van monteren van de pull up stok. Hiervoor zijn er twee mogelijkheden. Het is mogelijk om een pull up bar aan de muur vast te schroeven. Ook zijn er optrekstokken welke je kunt vastklemmen in een deurpost. De verschillende varianten hebben beide zo hun eigen voordelen en nadelen. Het is mogelijk om een pull up bar welke je vastschroeft in een muur zwaarder te gaan belasten. Wanneer je een zelfklemmende pull up bar hebt dan kun je deze ook als push-up bar gaan gebruiken. Het is namelijk mogelijk om de bar op een andere manier te gebruiken. Bij een zelfklemmende bar heb je natuurlijk het grote voordeel, dat je geen gaten in de muur hoeft te maken. Ook kun je deze bar sneller monteren.

Multifunctionele Optrekstang (schroefvrij)

Klik hier voor het complete assortiment optrekstangen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *