Armen

Handknijper oefeningen

Handknijper oefeningen

Mis je handkracht? Of wil jij je onderarm spieren of je spieren in je handen trainen? Dan kun je dat doen doormiddel van een handknijper. Een handknijper, ook wel knijphalter, heeft twee poten die je in de hand kunt nemen. De poten zijn middels een veer verbonden met elkaar. De stugheid van de veer bepaalt ook de zwaarte van de handknijper waardoor het zwaarder of lichter gemaakt kan worden.

Er zijn verschillende handknijpers op de markt verkrijgbaar. Voordat we gaan kijken naar merken en de toegevoegde waarde leggen we een aantal oefeningen uit.

Overcrush of Holds

Pak een handknijper met een veer die je gemakkelijk dicht kan knijpen. Knijp de handknijper dicht en hou dit zo lang mogelijk vol totdat je voelt dat knijper langzaam opengaat. Bij het dichtknijpen kan je er voor kiezen om extra kracht uit te oefenen (overcrush) of er voor te kiezen om ze “gewoon” dicht te houden (holds). Herhaal dit 3 keer.

Slow (forced) Negatives

Pak wederom de handknijper met een lage weerstand. Knijp deze dicht en laat de spanning er langzaam af gaan. Je kunt het jezelf moeilijk maken door meer tijd te nemen totdat de knijper weer in ruststand is.

Je kunt dit uitdagender maken door een handknijper te pakken met meer weerstand. Bij voorkeur een handknijper die je moeilijk met 1 hand dicht kan krijgen. Knijp de knijper dicht door middel van twee handen of door gebruik te maken van de binnenkant van je been. Breng vervolgens langzaam de handknijper in rust stand en herhaal dit 3 keer.

Wat is effect van de handknijper op je spieren?

Zware compound oefeningen zoals de bench press (bankdrukken) of optrekken maken gebruik van al je spiertjes in de onderarm en handen. Wanneer deze goed zijn getraind is dit zeer effectief bij het uitvoeren en zwaarder kunnen uitvoeren van deze oefeningen.

Welke spieren train je hiermee?

Met deze oefeningen train je de spieren in je handen en de spieren in je onderarmen. De eerder genoemde oefeningen zijn variaties en geven allemaal een eigen trainingsprikkel.

Verschillende soorten handknijpers

Er zijn verschillende soorten handknijpers op de markt te verkrijgen. Ben je een beginner of heb je al wat meer ervaring met een handknijper? In beide gevallen ben je aan het goede adres. Hieronder een top 3 handknijpers met daarbij onze eigen ervaring.

Venus 2-delight handknijper

Deze handknijper ligt lekker in de hand en geeft je de mogelijkheid om je onderarmen op een fijne manier te trainen zodat je meer grip hebt. Ook om je polsspieren te verstevigen is dit een goede methode om de spieren te trainen.

Je krijgt twee handknijpers zodat je zowel je linkerarm als je rechterarm tegelijk kunt trainen. De kleur is opvallend rood en dat vond ik zelf wel fijn omdat ik ze op deze manier niet zo snel uit het oog kon verliezen. Het enige nadeel vond ik dat ik na een tijdje (enkele maanden van dagelijks trainen) zoveel herhalingen moest doen om voldoende spierspanning op te bouwen. Daarom op den duur op zoek gegaan naar een handknijper waarbij je zelf het gewicht kan instellen.

Tunturi instelbare handknijper (incl. weerstand)

Zoals de titel al zegt is het mogelijk om deze handknijper op een specifieke weerstand in te stellen. Waar ik met de Venus handknijper tegenaanliep lost deze Tunturi dat op. Door het instellen van de weerstand kan ik zelf kiezen wat voor type training ik wil doen met de handknijper. Ga ik voor “long-run” met zoveel mogelijke herhalingen of ga ik ervoor om maximale kracht uit testen – dan stel ik de Tunturi handknijper op een zwaardere weerstand in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *