Voeding

Handleiding: dit moet je weten over pre-workouts

Scoopie nemen

Wat is een pre-workout?

Een pre-workout is een supplement dat je 20 tot 30 minuten voor de training inneemt. De pre workout zorgt ervoor dat je in een diepe focus raakt en alles in je lichaam zegt dat je wilt knallen. Je wilt gas geven, je wilt alles uit je training halen wat er in zit. Deze eigenschappen van de pre workout maakt het voor de meeste bodybuilders en fanatieke fitnessers interessant om het maximale uit hun training te halen. Want hoe zwaarder je tilt, hoe beter het resultaat. Uiteraard als de oefening correct wordt uitgevoerd.

Hoe lang werkt een pre-workout?

Een pre workout werkt ongeveer 45 tot 60 minuten. De naeffecten kunnen nog wat lager duren en daarom kiezen veel sporters ervoor een pre-workout niet in de avond te nemen omdat ze anders niet kunnen slapen.

De voordelen van een pre-workout

Een pre-workout bestaat onder andere uit caffeine. Een stofje dat er voor zorgt dat je alerter bent. Dit zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren en op de taak kunt richten. Een Amerikaanse studie heeft in 2012 aangetoond dat een pre-workout significant de reactiesnelheid verhoogd, je meer energie krijgt en minder snel bent afgeleid.

Een pre-workout bevat naast cafeine ook uit andere ingrediƫnten zoals creatine monohydraat, aminozuren en vitamine b. Dit zijn allemaal ingrediƫnten die een toegevoegde waarde hebben voor het beoefenen van een sport. Om een voorbeeld te noemen: de aminozuren zorgen ervoor dat het lichaam spieren opbouwt en beschermd.

De nadelen van een workout

Het is uiteraard afhankelijk van welk merk je een pre-workout neemt maar pre-workouts staan er wel om bekend dat er zoetstoffen aan worden toegevoegd evenals kleurextracten. Vaak zijn dit stoffen die door de overheid gecontroleerd en goedgekeurd zijn, echter als je er teveel van binnenkrijgt dan kan dat gezondheidsklachten opleveren.

Door de cafeine krijgt het lichaam een signaal dat er water afgestoten kan worden. Er bestaat dan de kans op dehydratie. Zorg er daarom voor dat je genoeg water drinkt over de gehele dag om dehydratie tegen te gaan.

Er zitten ingredienten in die er voor kunnen zorgen dat je tintelingen / rillingen over het hele lichaam ervaart. Dit zijn de bijwerken die als nadelig ervaren kunnen worden. Dit wordt veroorzaakt door het zenuwstelstel die reageert op de ingredienten van de pre workout. Ook je hartslag kan wat hoger liggen dan normaal. Dit is extreem gevaarlijk voor mensen die problemen met het hun hart hebben. Bouw daarom een pre workout altijd op en ervaar hoe het op jouw lichaam werkt. Begin met halve doseringen en vul aan wanneer dat nodig is.

Koop om de eerder genoemde redenen dan ook altijd je pre-workout bij een bedrijf dat de supplementen heeft laten controleren door de overheid. Vraag desnoods om het officiele rapport als je het niet vertrouwd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *