Yoga

Hatha yoga

hatha-yoga-door-vrouw

Hatha yoga is een van de oudste yoga vormen. De focus bij hatha yoga ligt op de communicatie tussen je brein en je lichaam. Tijdens de oefeningen raden we je aan om goed op je ademhaling te letten. Het verschil van hatha yoga is dat je leert focussen. Bij vinyasa yoga staat bijvoorbeeld de ademhaling centraal, waarin power yoga meer gericht is op de spieren. In dit artikel gaan we je alles uitleggen hoe je je focus kan verbeteren.

Wat is hatha yoga?

Hatha yoga is een oude vorm van yoga. De monniken en ridders waren de eerste die deze vorm uitvoerden. Ze hadden veel stress en waren lichaamsbewegingen nodig. Zo geschiedde.

Bij hatha yoga staat de verbinding tussen je lichaam en brein centraal. Het is dus enorm belangrijk dat je je ademhaling goed in de gaten houdt. Het verschil tussen hatha yoga en yin yoga is erg duidelijk, bij yin yoga ligt de focus op ontspanning. Bij hatha yoga ligt dit voornamelijk op de connectie tussen je lichaam en je brein.

Wat zijn de voordelen van hatha yoga?

  • Hogere energie
  • Verbeterde bloeddruk
  • Leniger lichaam
  • Concentratie
  • Versterking van de organen

Hogere energie:

Door het uitoefenen van hatha yoga krijg jij betere controle over je energie. Je gaat je energie beter kunnen controleren. Dit houdt in dat je je energie kan toepassen op belangrijke dingen in je leven. Het is daarom van groot belang dat je je energie leaks tegengaat. Zie hieronder het filmpje voor meer uitleg over energie leaks.

Verbeterde bloeddruk:

Uit onderzoek van een Canadese Universiteit is gebleken dat de bloeddruk met 10% wordt verlaagd door het beoefenen van yoga. Ik hoor je al denken, “hoelang moet ik dan yoga doen?” Tien minuten per dag is al genoeg om de bloeddruk te verbeteren. Sommige yoga-oefeningen stimuleren dit net iets meer dan anderen. We hebben voor jou speciaal 5 oefeningen verzameld die de bloeddruk stimuleren.

Leniger lichaam:

Veel mensen denken dat je lenig moet zijn om te starten met yoga. Dit is absoluut niet waar. Yoga is voor iedereen toegankelijk. Het doel is juist om je lichaam een stuk leniger te maken. Het lichaam leniger maken heeft ook nog eens voordelen. Zo heb je minder snel last van spierpijn, en ben je een stuk mobieler. We hebben een filmpje gevonden hoe jij je lenigheid gaat verbeteren met yoga.

Concentratie:

Voor veel yogaoefeningen is het van groot belang dat je je goed concentreert. Hoe vaker je oefeningen gaat uitvoeren, hoe beter je het traint. Je geest wordt een stuk kalmer en weet zich beter te focussen op de belangrijke dingen in het leven.

Versterking van de organen:

Yoga werkt enorm goed voor de organen. Je longen bijvoorbeeld. Je longen spelen een enorm belangrijke rol bij je ademhaling. Je ademhaling bepaalt vervolgens weer hoe je je voelt. We hebben een aantal oefeningen verzameld waardoor jij je longen kan gaan trainen.

Voor wie is hatha yoga?

Hatha yoga is voor iedereen geschikt die een stukje rust in zichzelf wil vinden of voor mensen die een stukje flexibeler willen worden. Bij hatha yoga is het van groot belang dat je goed luistert naar je lichaam. Deze yoga vorm is ook voor beginners een mooi startpunt. Het zijn makkelijke oefeningen waarbij je goed kennismaakt met wat yoga precies inhoudt.

De basis van hatha yoga

Bij hatha yoga staat het vasthouden van de oefeningen centraal. Dit betekent dat je wat langer in een houding blijft staan. Door langer in dezelfde houding te zijn ga je beter op je ademhaling letten. Zo ga je uiteindelijk aan de slag met je innerlijke krachten. Je leert ook nog eens met je emoties omgaan. Al met al leer je jezelf een stukje beter kennen.

4 oefeningen voor hatha yoga

  1. Opwaartse hond
  2. De plank
  3. Neerwaartste hond
  4. Boomhouding
  5. Zonnegroet

Opwaartse hond:

De opwaartse hond is een zeer makkelijke oefening. Deze oefening versterkt de rug, polsen, armen en benen. Doordat je buik gestretcht wordt stimuleert dit de buikorganen. Het zenuwstelsel wordt ook meegenomen in deze oefening. Hierdoor krijg je een verbeterd humeur.

  1. De opwaartse hond begin je op je buik.
  2. Plaats je handen op de mat met je vingers naar voren. Je handen zet je naast je bovenlichaam. Dit doe je naast je borst.
  3. Je duwt jezelf omhoog. Je bovenlichaam en je benen zijn van de yoga mat af.
  4. Het enige waar je nog op leunt zijn je handen en de bovenkant van je voeten.
  5. Trek je schouders als het ware richting je rug.
  6. Kijk vooral niet naar onderen, maar kijk voor je uit. Als dit te makkelijk is, mag je ook omhoog kijken.

De plank:

De plank is effectief voor alle spieren in je lichaam. Het versterkt voornamelijk de schouders, armen, buik, borst en rug. In je rug heeft het vooral effect op je ruggengraat. Hierdoor word je houding vooral verbetert.

  1. Je begint liggend op je matje
  2. Je brengt jezelf omhoog met je armen en je tenen.
  3. Zorg voor een 90 graden hoek met je arm
  4. Hou je rug goed recht, dit doe je doordat de bovenkant van je voeten in een lijn zijn met je kruin

Neerwaartste hond:

De neerwaartse hond, oftewel de downward facing dog. Het is een populaire oefening in de yoga wereld. Erg makkelijk uit te voeren en goed voor bijna alles in je lichaam.

  1. Begin zittend op een yoga matje
  2. Strek je armen en benen
  3. Je handen en voeten is het enige dat nog de grond raakt
  4. Wijs je billen richting het plafond

Boomhouding:

De boom is gericht op het houden van een goede balans. De boom opent de liezen, dijen en schouders. De oefening werkt goed tegen kalmte, ook helpt het focussen. Al met al een nuttige oefening.

  1. Je begint deze oefening rechtop
  2. Richt je ogen op een punt (het liefst naar de grond)
  3. Plaats de onderkant van je rechtervoet tegen je linkerbeen. Dit doe je ongeveer ter hoogte van je knie. Zoek hier goede balans
  4. Maak jezelf lang door rechtop te staan.
  5. Druk de binnenkant van je handen tegen elkaar. Vervolgens hou je je handen voor je borst
  6. Breng je rechterknie naar buiten.
  7. Verwissel na 45 seconden van been.