Lichaamsgewicht oefeningen

Hoe lang moet je planken voor een goed resultaat?

Planken om vet te verbranden

Planken, een oefening die je op elk moment en op elke plek gemakkelijk zelf kunt uitvoeren – mits je hem goed doet. Want hoe ziet de perfecte plank eruit? En hoe lang en hoe vaak moet je hem meenemen in je sessies om resultaat te gaan zien?

De perfecte plank

Het idee van planken is niet al te ingewikkeld: plaats je onderarmen op de grond en duw jezelf omhoog in een push-up houding. Zorg dat je van je lichaam een zo recht mogelijk plank maakt, waarbij je schouders, heupen en voeten een rechte lijn vormen. Trek je navel in en kijk naar de plek tussen je handen. Laat je buikspieren, bilspieren en hamstrings werken. Extra handig (en motiverend!) kan het zijn om deze oefening met een sportmaatje te doen. Op deze manier kan je goed elkaars houding in de gaten houden en kom je zo dicht mogelijk bij de perfecte plank.

De perfecte duur van een plank

Wanneer je eenmaal de perfecte plank onder de knie hebt, is het van belang om te weten hoe lang je deze oefening moet uitoefenen om uiteindelijk resultaat te gaan zien. Langer is namelijk niet altijd beter, uiteindelijk valt of staat het resultaat met de perfecte houding. Wanneer je de voorkeur geeft aan kortere sessies, kan je beginnen met 10 seconden planken en 5 tot 10 seconden rust. Herhaal deze sets 3 tot 6 keer. Hou je juist van langere sessies, kies dan voor drie sets van 60 seconde.

1 minuut planken calorieën

Hoeveel calorieën je per minuut verbrandt met planken verschilt tussen mannen en vrouwen en is daarnaast afhankelijk van je lichaamsgewicht. Mannen verbranden gemiddeld 3 calorieën per minuut tijdens het planken en vrouwen gemiddeld 2 calorieën. Echter zou dit niet je doel moeten zijn. Planken is namelijk vooral super goed voor je core stabiliteit, kracht en postuur en doordat je snel herstelt is de kans op blessures kleiner. Waardoor je

Plank challenge

Wil je beginnen met je eigen plank challenge? Hanteer dan onderstaand schema. Na 30 dagen zou je in staat moeten zijn om 5 minuten te kunnen planken en durven we te garanderen dat je core een stuk sterker is geworden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *