Yoga

Kundalini yoga

yoga-oefeningen-voor-beginners

Kundalini yoga is gericht op het bewustzijn van jezelf. Deze vorm is prima geschikt om een stuk fitter te worden. De oefeningen zijn gericht op het krijgen van energie. Door bepaalde houdingen aan te nemen komt er energie vrij in je lichaam, het werkt dus energieopwekkend. Dit is het tegenovergestelde van hatha yoga. Bij hatha yoga staat de connectie tussen je brein en lichaam centraal.

Wat is kundalini yoga?

Kundalini yoga is een vorm waarbij de chakra’s worden geopend en de ruggengraat wordt geactiveerd. Het doel van deze yoga is om je karakter, ervaring en gedrag te veranderen. Het onbewuste wordt bewust door het uitoefenen van deze vormen.

Veel mensen denken dat kundalini yoga gevaarlijk is. Dit doordat er zoveel energie zou vrijkomen bij de oefeningen. Daarom is het enorm belangrijk dat je jezelf eerst goed inleest over deze yoga vorm. Wanneer je de oefeningen niet goed uitvoert kan het een beetje extreem overkomen. Lees je daarom goed in, of stel je vraag aan een yoga leraar.

Wat zijn de voordelen van kundalini yoga?

Kundalini yoga is een praktische vorm van yoga. De vorm wordt voornamelijk gedaan door de mensen met een druk leven. In korte tijd kan er veel resultaat worden geboekt. Hierdoor heb je sneller je doel bereikt, en ben je niet veel tijd kwijt geweest.

Alle voordelen van kundalini yoga

  1. Je zenuwstelsel wordt gestimuleerd
  2. Je spieren worden versterkt
  3. Je leert focussen
  4. Er komt energie vrij

Je zenuwstelsel wordt gestimuleerd

De yoga-oefeningen van kundalini yoga zijn gericht op het kalmeren van het zenuwstelsel. Dit vermindert de stress en spanning in het lichaam. Het zenuwstelsel kan in toestand van rust worden gebracht. Je krijgt dit voor elkaar door regelmatig yoga-oefeningen uit te voeren.

Je spieren worden versterkt

De spieren in je lichaam worden versterkt door yoga. Wil je nou echt dat je spieren groter en sterker worden, dan raden we power yoga aan. Dit is een yoga vorm waarbij je intensief bezig bent met je lichaam.

Je leert focussen

Bij yoga let je altijd op je ademhaling. Door te letten op je ademhaling worden je hersenen versterkt. Deze delen van je hersens zorgen voor het bewustzijn van je lichaam. Het bewustzijn zorgt voor een betere focus. Hoe vaker je yoga dus uitvoert, hoe beter jij je kan focussen.

Er komt energie vrij

Bij kundalini yoga staat het vrijkomen van energie op plek 1. Door bepaalde houdingen aan te nemen wordt er energie opgewekt door het lichaam. De energiezones worden getriggerd door deze houdingen. Door langer de energiezones aan te houden, wordt de energie uiteindelijk vrijgelaten. Het is wel van groot belang dat je hier goed mee omgaat.

Voor wie is kundalini yoga?

Kundalini yoga is een yoga vorm die snel kan worden uitgevoerd. Hiermee bedoelen we dat je er niet veel tijd voor nodig bent. Veel mensen die het momenteel uitoefenen zijn mensen met een druk leven. Je moet hier denken aan iemand met een gezin, of een drukke zakenman. Deze mensen willen graag yoga uitoefenen, maar hebben niet veel tijd over. Kundalini yoga is namelijk een vorm die al binnen 5 minuten gedaan kan worden.

De basis van kundalini yoga

De oefeningen worden in een rap tempo achter elkaar uitgevoerd. Dit wordt gecombineerd met de ademhaling. Door deze combinatie worden de energiezones geopend. Kundalini yoga is de enige yoga vorm waarbij jij direct effect zult voelen.

Nadat je klaar bent met de oefeningen voel je de energie door je lijf stromen. Het is van belang dat deze energie rustig je lichaam verlaat.

5 oefeningen kundalini yoga

  1. Easypose
  2. Upward plank
  3. Child’s pose
  4. Torso twist
  5. Body drops

Easypose

De easypose is een zithouding. Bij een zithouding denkt men vaak aan een makkelijke oefening. Dit is echter niet zo. Het is van belang dat je de oefening op juiste wijze uitvoert.

  1. Ga met gekruiste benen zitten
  2. Laat je handen rusten op je knieën
  3. Je handpalmen zijn naar boven gericht
  4. Maak je hals lang, dit doe je door je nek te strekken
  5. Ontspan je schouders
  6. Lift je borstkas een stukje omhoog
  7. Ontspan de spieren in je buik
  8. Sluit je ogen

Upward plank

De upward plank is heerlijk om buiten in de zon te doen. De oefening is gericht op de kracht in je benen en in je schouders.

  1. Ga met gestrekte benen vooruit zitten
  2. Je handen plaats je achter je heupen
  3. Breng je bekken omhoog, je doet dit terwijl je gestrekte armen en benen hebt
  4. Hou je rug zo recht mogelijk
  5. Til je borst omhoog
  6. Duw je voeten goed tegen de vloer aan

Child’s pose

De child’s pose is een houding om even alles met rust te laten. Het kalmeert je lichaam, geest en ziel. Het is van belang dat je deze houding op een yogamatje uitvoert, dit zorgt anders voor blessures.

  1. Je gaat op je handen en knieën zitten.
  2. Zak met je billen naar je voeten toe
  3. Je knieën zijn op dezelfde hoogte als je heupen
  4. Je armen rusten naast je lichaam.
  5. Je buik en borst laat je rusten tussen je bovenbenen, je voorhoofd breng je naar de grond

Torso twist

De torso twist raden wij altijd aan bij mensen met rugpijn. Deze oefening heeft dezelfde werking als een massage. En je ruggengraat wordt versoepeld, effecten genoeg om jou te laten starten.

  1. Deze oefening begin je in de easy pose.
  2. Spreid je armen wijd open
  3. Plaats je handen voor je (zoals op het filmpje)
  4. Draai je bovenlichaam van rechts naar links. Bij het inademen draai je naar rechts, en bij het uitademen naar links

Body drops

Dit is een moeilijke oefening voor beginners. Bij deze oefening is het van belang dat je fysieke kracht hebt, anders kan het blessures opleveren.

  1. Je begint de oefening zittend, je benen wijzen naar voren
  2. Je handen zijn vuisten, je brengt jezelf omhoog door druk te geven met je vuisten
  3. Bij het inademen ga je omhoog, bij het uitademen ga je omlaag
Kundalini-yoga