Droogtrainen

5 Oefeningen die veel calorieën verbranden

Calorieën verbranden

Wat zijn oefeningen waar je veel calorieën mee verbrandt?

Oefeningen die veel calorieën verbranden zijn Burpees, touwtjespringen, intervaltraining, Mountain
climbers en roeien. Deze oefeningen vereisen een hoge inspanning en gebruiken veel energie. Bij de uitvoering gebruik je veel verschillende delen van je lichaam, je hebt meer zuurstof nodig en je
hartslag gaat omhoog. Hierdoor verbrandt je veel calorieën en kun je gewicht kwijtraken.

Oefening 1: Burpees

De Burpee is de godfather van alle fitnessoefeningen. Je combineert drie oefeningen in één
vloeiende beweging, namelijk de push-up, squat en de stretch-jump. Doordat je heel je lichaam
gebruikt én je hartslag verhoogt, verbrandt je veel calorieën.

Hoe doe je een Burpee?

  1. Ga rechtop staan ​​met je voeten op schouderbreedte uit elkaar.
  2. Zak naar beneden zodat je in de squat-houding staat.
  3. Zak door met je handen naar de grond en neem de push-up positie aan.
  4. Spring recht omhoog terug in de staande positie.

Oefening 2: Touwtjespringen

Touwtjespringen hoort zeker in dit rijtje thuis. Deze manier van bewegen is niet zo onschuldig als het
klinkt. Je gebruikt meer spieren dan bij hardlopen en je besteedt ook nog eens aandacht aan je
balans en coördinatie. Touwtjespringen is één van de beste work-outs die je kunt doen.

Hoe moet je touwtjespringen?

  1. Je hebt het touw vast en houdt je handen op heuphoogte.
  2. Je armen zijn licht gebogen en hangen 30 centimeter van je romp af.
  3. Draai je polsen om het touw rond te zwaaien en spring over het touw.
  4. Spring niet te hoog en gebruik alleen je polsen om het touw te laten draaien (en niet je armen).

Oefening 3: Intervaltraining

Hardlopen is een goede manier om af te vallen, zeker als je interval inzet. Dit betekent dat je
regelmatig van tempo wisselt. Het ene stuk loop je heel hard en daarna jog je rustig om even op
adem te komen. De afwisseling en versnelling zijn erg belangrijk; door die hoge inspanning verbrandt
je meer calorieën.

Hoe kun je interval hardlopen?

  1. Loop 5 tot 10 minuten op een gemakkelijk tempo.
  2. Ren twee minuten op 75 % en eindig met een sprint op 100% procent.
  3. Ren 1 minuut op een rustiger tempo om je hartslag te laten dalen.
  4. Herhaal deze set 5 tot 10 keer.
  5. Jog de laatste 2 kilometer op een rustig tempo uit.

Oefening 4: Mountain climbers

Mountain climbers is een cardio-oefening waarmee je je spieren aan het werk zet. Je maakt gebruikt
van balans en snelheid en traint daarmee zowel je onderlichaam als je bovenarmen en core.
Vanwege de intensiteit van deze oefening en de focus op de buikspieren is dit een goede oefening
om buikvet te verliezen.

Hoe doe je Mountain climbers?

  1. Begin in de plankpositie, maar met gestrekte armen waarmee je je bovenlichaam optilt.
  2. Zet één knie naar voren richting je borst en weer terug.
  3. Zet je andere knie naar voren en weer terug.
  4. Herhaal dit patroon meerdere keren achter elkaar.

Oefening 5: Roeien

Roeien is een full-body workout. Eén slag met roeien activeert je quadriceps, hamstrings, bilspieren,
kern, armen en rugspieren. Het voordeel van roeien is dat je het tempo naar wens aan kunt passen
en dus interval in kan zetten. Een zeer geschikte cardio-oefening om calorieën en vet te verbanden.
Heb je de kans om een roeimachine te gebruiken: zeker doen!

Hoe roei je correct?

  1. Ga op het roeiapparaat zitten met gebogen knieën en gestrekte armen.
  2. Pak de hendel vast en houd je lichaam recht.
  3. Strek je benen en duw jezelf weg vanaf het voetstuk. Beweeg je bovenlichaam mee naar achteren.
  4. Trek de handel naar je toe met je armen en beweeg je ellebogen lichtelijk naar achteren.
  5. Strek je armen weer recht naar voren. Breng je bovenlichaam recht en buig je knieën.
  6. Voer deze stappen direct nog een keer uit en maak je set ritmisch af.