Lichaamsgewicht oefeningen

Oefeningen voor knie met vocht

Knie met vocht

Een gezwollen knie kan pijnlijk zijn en de mobiliteit verhinderen. Vocht in de knie kan goed verholpen worden door een aantal simpele oefeningen. In deze blogpost leggen wij een aantal oefeningen uit waarmee je vocht in de knie kan verhelpen. Verwacht echter niet binnen enkele dagen dat het vocht volledig is verdwenen.

Laat een fysio je helpen!
Wij zoeken de beste fysiotherapeut uit in jouw omgeving zodat jij snel van de pijn af bent. Gratis. Laat hiernaast je naam en e-mailadres achter zodat wij contact met je kunnen opnemen.

Wat betekent het als er vocht in de knie zit?

Wanneer er vocht in de knie zit kan dat komen doordat je de knie hard heb gestoten, overbelast is of dat er gewrichtsproblemen zijn (zoals jicht of en artrose). Hierdoor ontstaat overmatig vocht wat normaliter wordt gebruikt door het gewrichtskapsel. Je kunt het zien als “smeer” voor de gewrichten.

Het belangrijkste is dat je rust neemt. Het lichaam zorgt er zelf voor dat het vocht uit de knie gaat. Wil je toch wat oefeningen doen, dan kun je onderstaande oefeningen uitvoeren onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Fietsen op een licht verzet

Het is belangrijk dat je de knie niet of nauwelijks belast. Het heeft tijd nodig om te herstellen. Door te fietsen op een licht verzet komt er beweging in die er voor kan zorgen dat de afvalstoffen sneller uit het lichaam gaan.

Wanneer vocht in de knie belemmeren om te fietsen kun je er ook voor kiezen om halve slagen te maken. Normaliter maak je een rondje met je voeten als je gaat fietsen – het kan voorkomen dat dit niet lukt en dan kan je er voor kiezen om halve rondjes te maken (heen en weer).

Straight leg lifts

De engelse benaming voor op de grond liggen en met gestrekte benen enkele centimeters optillen. Dit zorgt ervoor dat de bloedsomloop op gang blijft en je tegelijkertijd ook je bovenbeenspieren traint zodat zij op kracht blijven. Hierdoor herstel je sneller doordat de spieren rondom de knie sterker worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *