Lichaamsgewicht oefeningen

Pijn aan de pols tijdens het opdrukken

Opdrukken – uit onderzoek blijkt dat een goed uitgevoerde opdrukoefening niet alleen zorgt voor een betere conditie en het snel verbranden van calorieën, het zorgt er ook voor dat je minder snel spierkracht verliest bij het ouder worden. Let wel, ‘bij een goed uitgevoerde opdrukoefening’. Er zijn namelijk ook een hoop mensen die pijn aan de pols ervaren tijdens het doen van push-ups omdat ze de oefening niet op de juiste manier uitvoeren, met als gevolg pijnlijke klachten. Een belangrijke vraag in dit geval is dan dus ook: hoe kan je ervoor zorgen dat je geen pijn aan je pols krijgt tijdens het opdrukken?

Geen pijn meer aan je pols tijdens het opdrukken – de techniek

Het allerbelangrijkste wat je moet checken wanneer je pijn krijgt aan je pols tijdens het doen van push-ups, is het nalopen van je techniek. Let hierbij op het volgende:

  • Warming-up

Zorg je er altijd voor dat je start met een specifieke warming-up voor je polsen en handen?

  • Het aanspannen van je core

Wanneer je enkel vanuit je bovenlichaam opdrukt, zet dit extra druk op je polsen. Zorg er tijdens de push-up dus ook voor dat je core volledig aangespannen is, waardoor je gehele lichaam in principe als één geheel (een soort plank) op en neer beweegt

  • De positie van je hand

Om druk op je pols te voorkomen, moet je ervoor zorgen dat je je hand niet te ver van je vandaan of te breed plaatst. Daarnaast is het ook van belang dat je hand naar voren is gericht, met alle delen van je hand en vingers plat op de grond. Stop tijdens je oefening af en toe om dit te checken

  • De positie van je ellebogen

Tijdens het doen van je push-up moeten je ellebogen in een hoek van ongeveer 45 graden naar achter gebogen zijn, tegen je zij aan. Wanneer je je ellebogen namelijk te veel naar buiten beweegt, kan dit niet alleen zorgen voor een pols-, maar eventueel ook een ellenboog- of schouderblessure

Geen pijn meer aan je pols tijdens het opdrukken – het aanpassen van de oefening

Wanneer blijkt dat je techniek klopt, kan het in sommige gevallen ook gewoon zo zijn dat je polsen niet sterk genoeg zijn. Wanneer dit het geval is, kan je de oefening aanpassen. Dit kan op meerdere manieren:

  • Gebruik dumbbels of opdruksteunen
    Door dumbbels of opdruksteunen tijdens het opdrukken op schouderhoogte te plaatsen, hou je je polsen automatisch al recht waardoor er minder druk op komt te staan
  • Verhef je bovenlichaam
    Door het veranderen van de stand van je handen, neemt de druk en het gewicht op je polsen op een natuurlijke wijze af. Denk hierbij aan het gebruik van een bankje of traptrede. Blijf te allen tijde wel je houding in de gaten houden!

Mocht je ondanks alles nog steeds last houden van een pijnlijke pols, raadpleeg dan altijd een arts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *