Rug

Rugspieren trainen voor een gezond lichaam

Rugspieren trainen

De meeste mannen gaan naar de sportschool om een groter bovenlichaam te krijgen. Een grotere borstkast en stevigere armen. Een brede rug is vaak niet het eerste waar men aan denkt. Het is ook een belangrijk deel van je lichaam. Wanneer je fitness gaat doen dan is het belangrijk om een lichaam te krijgen wat compleet in balans is. Je moet je borstkast trainen, je armen en ook je benen, je rug en je schouders. Het is belangrijk om een compleet lichaam te krijgen wat totaal gezond is en gegroeid is. In dit artikel bespreken we hoe je jouw rug trainen kunt.

Veel mannen gaan naar de sportschool met als doel een groot bovenlichaam te krijgen. Een goede manier om dit te realiseren is door je rugspieren te trainen. Wil jij dus ook een brede rug en dus een groot bovenlijf, start dan nu met je rugspieren te trainen!

Waarom zou je jouw rugspieren trainen?

Wanneer je jouw rug op de juiste manier traint kun je een mooie dikke en brede rug krijgen. De rug is een belangrijk deel van je hele lichaam. Het trainen van je rug is de basis om een groot en sterk lichaam te krijgen. De rug zorgt voor een sterk lichaam. Het zorgt voor de juiste zithouding. Wanneer je minder sterke rugspieren hebt of geen gespierde rug dan is het moeilijk om de juiste lichaamshouding te hebben. Met de rugspieren trainen kun je dit voorkomen en zal je ook minder pijn en last hebben van een slechte rug.

Hoe kun je de rug trainen?

Er zijn volop onderrug oefeningen en onderrug trainingen om mee te starten. Je kunt de rugspieren thuis trainen. De bovenrug trainen is natuurlijk ook belangrijk. Het is van belang om je hele rug te trainen. Bovenrug oefeningen, rugspieren versterken en oefenignen om de onderrug sterker te maken. De brede rugspier, de grote rugspier, de onderrug spieren en gewoon je complete rug een workout geven is essentieel. Het kunnen eenvoudige rug oefeningen thuis zijn welke je gaat doen en ook uitoverige trainingen in de sportschool met een trainer. De rug trainen is trouwens voor iedereen van belang en niet alleen voor de bodybuilders en mensen welke een stevige rug willen krijgen.

Hoe kun je de hele rug trainen?

Als je jouw hele lichaam gaat trainen is goed om te kiezen voor oefenignen onderrug sterk maken en oefeningen voor je bovenrug. Er zijn veel rugspier oefeningen welke je kunt doen. De spieren in de onderrug zijn heerlijk en prettig om te doen. Er zijn veel rugspier oefeningen welke je zelf in huis kunt doen. De rug trainen thuis hoeft niet moeilijk te zijn. Het zal natuurlijk niet direct met veel gewichten zijn of machines. Het is echter mogelijk om met een aantal bovenrug en onderrug oefeningen thuis te doen. Natuurlijk is het goed om de beste rug oefeningen te kiezen.  Laten we een paar oefeningen voor de rug met je doornemen.

De bovenrug trainen

Er zijn een aantal oefeningen welke we graag met je doornemen. Een oefening om mee te starten is de Cobra oefening. Het zorgt voor een opwarming van je lijf om daarna de zwaardere oefeningen te doen. Het is een prettige oefening. Je kunt de rugoefeningen thuis doen. De cobra si gemakkelijk te starten door op de grond te gaan liggen en je armen te strekken. Je brengt je armen en je boven omhoog. Wanneer het te zwaar is kun je ook alleen de armen of alleen de benen omhoog brengen. Doe het tien keer per setje en doe drie setjes in totaal.

De lat pulldown before the neck

Het is een oefening welke je mogelijk in de sportschool doet. Het is een van de rug oefeningen fitness welke je doet met een apparaat. Je klemt je benen onder het rolkussen en trekt de stang dan voor je hoofd langs naar beneden. Ook dit doe je drie setjes van tien.

De cable crossover rugoefening

Ga tussen de kabels staan in de sportschool bij de machines. De rugoefeningen fitness gebeurt met de hulp van een apparaat. Trek de kabels nu kruislings naar beneden. Hef je armen omhoog tot de schouders en breng ze dan weer naar beneden (kruislings).

Bent over rows rugoefening

Pak een stang en ga met je benen op heupbreedte staan. Plaats een licht gewicht om te starten en bouw het op. Pak de stang ook op schouderbreedte vast en buit je bovenlichaam schuin voorover om het op te heffen. Je beweegt de stang recht omhoog tot je bovenarm horizontaal is. De rug moet je recht houden. Adem uit als je de krachtinspanning doet en in als je ontspan.

Nog een goede rugoefening: Hyperextension

De rugrompspieren worden hiermee vooral getraind en je bilspieren (de grote bilspieren). Laat je bekken op een bank rusten. Beweeg nu vanuit rust het bovenlichaam omhoog. Je kunt de gewichten opvoeren om het wat moeilijker te maken. Je kunt de rugoefening thuis doen. Je gaat op je buik liggen met je boven lichaam op een kussen. Je klomt je enkels vast en hangt nu naar voren. Strek vervolgens je lichaam in een rechte lijn met je onderlichaam. Trek je rug hierbij niet helemaal hol trouwens. Het kan voor bleussures zorgen, wat we willen voorkomen.

Waar moet je op letten bij het trainen van je rugspieren?

Of je nu je rugspieren in de fitnesschool of in huis gaat trainen, het maakt niet uit! Het is belangrijk om te zorgen voor een goede training van je rugspieren. Het is belangrijk om je rugspiertrainingen niet over te slaan. Het is belangrijk om alle spieren in je rug te trainen. Het is belangrijk om je rug ook regelmatig te trainen. Train je rug om de dag en doe een variatie van vier tot vijf oefeningen per dag.

Wanneer je start met het trainen van je rug is het slim om dit samen met een fitnessinstructeur te doen. Het is prettig om zo te starten. Je kunt de basis van iedere oefening goed leren. Ook wordt je gecorrigeerd wanneer je mogelijk een blessure zal krijgen. Het is prettig om zo te beginnen en om te zorgen voor een manier om je lichaam sterker en beter te maken. Top toch!?

Wanneer je begint met rug oefeningen fitness centrum dan is het belangrijk om ook niet met te zware gewichten te starten. Je kunt beter te licht starten en iedere beweging goed beheersen dan te zwaar starten en tegen een muur aan lopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *