Lichaamsgewicht oefeningen

Speedladder oefeningen

Hardlopen is een goede sport om haar vele voetwerk. Je loopt voorwaarts en je voelt je fitter en gezonder. Het is ook mogelijk om andere sporten te gaan doen. Denk hierbij aan tennis, waar men meer zijwaarts beweegt. Voetbal is ook een goede sport om je voeten goed te gebruiken. Kijk maar eens naar de jonge voetballertjes bij de grote voetbalclubs. Wanneer je sneller, wendbaarder, beter en sterker wilt worden is het goed om te oefenen en te trainen met de speedladder. Het is een geweldige manier om op een compleet andere manier beter te worden. Er zijn volop speedladder oefeningen waar je mee kunt starten. Ze worden ook wel speedladder drills genoemd.

Het zenuwstelsel activeren

Je hersenen sturen alle voetbewegingen aan. Eigenlijk sturen ze alle bewegingen aan. Het signaal van je hersenen gaat naar je spieren via het centrale zenuwstelsel. Hierdoor beweeg je. Met het trainen me tde speedladder ontwikkel je het centrale zenuwstelsel. De signalen naar je speiren en ook jouw reactievermogen zullen omhoog gaan, naast het verbeteren van je voetenwerk. Je wordt wendbaarder en sneller en ook krijg je een betere conditie met meer kracht en een verbeterde coördinatie.

Laten we starten met trainen!

Het is mogelijk voor iedereen om te starten met de speedladder trainingen. De speedladder oefeningen zijn niet complex of moeilijk. Het is mogelijk om te kiezen voor de juiste moeilijkheidsgraad. JE kunt met hardlooptechnieken gaan trainen. Ook kun je op wendbaarheid trainen als een sporter. Het is goed om samen met je maatjes deze oefeningen te doorlopen. Alleen dan kun je er een succes van maken. We bespreken graag een aantal basis speedladder oefeningen met je om te beginnen.

Een vijftal speedladder oefeningen

Je kunt in de kern een tweetal soorten speedladder drills doen. Het gaat om de lineaire en de laterale oefeningen. De lineaire oefeningen zorgen voor het juiste voorwaartse voetenwerk. De laterale speedladder oefeningen zorgen voor een verbetering van je zijwaartse voetenwerk. Het is belangrijk om alle oefeningen zo snel als mogelijk en accuraat uit te voeren. Techniek is hierbij alles!

De eerste speedladder oefening: One step

De One step speedladder oefening is een lineaire oefening. Je gaat links van de ladder staan en je voeten wijzen richting de lengte van je ladder. Nu zet je in ieder vierkant een been neer een voor een. Je gaat dus in de ladder een stap naar voren per hokje. Je moe thet zo snel en zo licht als mogelijk doen. Het is goed om je rug recht te houden en lichtelijk naar voren te hangen. Je kunt je armen voorwaarts langs je lichaam bewegen.

De side step speedladder oefening

Ga met een pas naar de zijkant van je rechtervoet en plaats de rechtervoet in een vierkant. Je linkervoet plaats je nu hierbij. Stap weer zijwaarts en ga naar het volgende hokje. Je gaat dus zijwaarts over de ladder naar ieder hokje. Ga eerst naar rechts en dan naar links. Houd je rug goed recht en wijs met de nus in de richting van de voeten. Beweeg je armen voorwaarts langs je lichaam.

De kruispad, een laterale speedladder oefening

Ga met een pas naar de zijkant en plaats een rechtervoet in een hok. Kruis nu je linkerbeen voorlangs over het rechterbeen en zeet dan het linkerbeen in een volgend hokje neer. Kruis nu het rechterbeen achter je linkerbeen en zet het rechterbeen in een volgend hokje. Kruis wederom je linkerbeen voorlangs en zet het rechterbeen in een volgend hokje. Blijf het herhalen en loop zo zijwaarts met een kruispas over de hele ladder. Daai je heupen in en uit en houd je rug mooi recht.

De Ickey shuffle, een laterale speedladder drill

Ga voor je ladder staan en wijs met de voeten in de richting van alle vierkanten. Plaats nu je rechtervoet aan de rechterbuitenkant van het eerste vak. Hierna plaats je jouw linkervoet in een vierkant en vervolgens volgt je rechtervoet. Wanneer je dit doet dan til je ook je linkervoet op en plaats je deze aan de linkerkant buiten het vak. Plaats nu de rechtervoet aan de rechterbuienkant van het tweede vak en blijf het herhalen tot je klaar bent. Je moet de oefeningen technisch goed uitvoeren en ook op een zo snel mogelijke manier.

De Hops en run lineaire speedladder drill

Ga voor de ladder staan en wijs met de voeten naar de vakken. Spring nu met beide voeten tegelijk in het eerste vak en ga door naar het volgende vak en het volgende! Je doet vijf jumps en zet dan in ieder vak een been neer links en rechts tot het einde van de ladder. Je doet nu dus met een voet in een vak. Het is dus vijf hops en dan een speedtest tot het einde.

Waar kun je met de speedladder trainen?

Eigenlijk kun je overal starten met de speedladder. Je kunt starten in een veldje. Ook kun je starten op een parkeerplaats of in het park. Je hebt niet zo heel veel ruimte nodig om te beginnen. Start rustig om de techniek te beheersen. Wanneer je zo start kun je het langzaam gaan opvoeren. Het is dan mogelijk om meer, sneller en beter de oefeningen en trainin met de speedladder te doen.

Hoe vaak moet je trainen?

Het is goed om rustig te beginnen. Wanneer je dit doet is het mogelijk om de techniek goed te beheersen. Het is verstandig om niet iedere dag de oefeningen te doen. Simpwelweg om je spieren rust te geven. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen, dat je het leuk blijft vinden. Wanneer je iedere dag met de speedladder gaat trainen wordt het al snel minder leuk. Het is goed om dit te voorkomen. Weet wat er mogelijk is en kies ervoor om jezelf niet over te belasten en om het leuk te houden. Het is de basis van het succes!

Daarnaast is het natuurlijk gewoon een kwestie van starten. Door te beginnen is het mogelijk om te ontdekken hoeveel je kunt genieten van de speedladder. Veel plezier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *