Voeding

Avocado: 10 redenen om meer avocado te eten + lekkere recepten

avocado waarom eten

De avocado is niet meer weg te denken uit het straatbeeld: influencers posten massaal hun avocado toast op Instagram en er zijn zelfs restaurants die hun concept baseren op de populaire vrucht. Zo bestel je bij The Avocado Show (restaurant) frietjes, burgers en zelfs cheesecake gemaakt van deze vruchtgroente.  

Maar waarom grijpen we met zijn allen naar de avocado? En hoe gezond is avocado nou eigenlijk? Buiten het feit dat hij het erg goed doet op sociale media is hij ook enorm gezond! In deze blog leggen wij uit hoe dit komt en waarom we allemaal avocado zouden moeten eten:

Reden 1: Vet in avocado

Vraag je je wel eens af wat er eigenlijk in een avocado zit? Een avocado bevat veel onverzadigd vet, in tegenstelling tot andere groenten. Wist je dat de avocado voor ongeveer 30% uit vet bestaat? De essentiële vetten in de avocado zijn Omega-3 en Omega-6: dit zijn onverzadigde vetsoorten wat het cholesterolhalte verlaagd. Hiermee verlaag je het risico op hart- en vaatziekten.

Reden 2: Go green

Je mag avocado’s meetellen bij je dagelijkse hoeveelheid groenten. Een gemiddelde avocado weegt al snel 180 gram; zo kom je dagelijks gemakkelijk aan de aanbevolen hoeveelheid groenten van 250 gram per dag.

Reden 3: Eindeloos variëren

De avocado is op eindeloos veel manieren te gebruiken: zo kun je ermee koken of hem in een haarmasker gebruiken. Verwerk avocado’s in smoothies, smeer ze op een broodje of maar er guacamole van (lekker voor bij een burrito). Je kunt er eindeloos mee variëren!

Reden 4: Vitaminebom

Avocado’s zitten bomvol goede voedingsstoffen! De vrucht bevat vooral veel vitamine C en B6. Ook zitten er veel antioxidanten in die veroudering tegengaan en schadelijke stoffen neutraliseren.

Reden 5: Mineralenbom

Naast vitaminen bevat avocado enorm veel mineralen. Denk aan zink, magnesium en kalium. Dit zijn allemaal essentiële mineralen die zorgen dat het lichaam optimaal kan functioneren. Zo draagt zink bij aan de opbouw van eiwit in het lichaam en zorgt kalium voor het reguleren van de bloeddruk en de vochtbalans.

Reden 6: Een stralende huid

Het eten van avocado’s heeft een positieve impact op de huid. De vetten in de vrucht zorgen voor een zachte en gevoede huid. Dit is dan ook de reden waarom er in veel beautyproducten avocado olie verwerkt wordt. Echter is het percentage avocado in deze producten erg laag en kun je het beter zelf maken! Op het internet zijn genoeg recepten te vinden hoe je dit doet.

Reden 7: Goed voor de spieren

Heb je een wedstrijd op de planning staan? Wanneer je een avocado vooraf eet zal je sneller herstellen. Dit komt door de combinatie van snelle koolhydraten en eiwitten die de vrucht bevat. Daarnaast zorgen de antioxidanten in de vrucht dat je geen spierschade zult hebben. Food is fuel!

Reden 8: Helpt bij gewichtsverlies

Veel mensen denken dat je dik wordt van avocado omzet er veel vet in zit. Hoewel avocado’s redelijk veel calorieën bevatten, kunnen ze toch helpen bij vetverlies en afvallen. Dit komt omzet de vezels en goede vetten je lang een verzadigd gevoel geven. Zo heb je minder snel honger en zal je niet snel grijpen naar een zak chips. Het eten van avocado’s is dus een goede oplossing als je wilt afvallen.

Reden 9: Beschermt tegen oogziekten

Er zit veel luteïne en zeaxanthine in avocado’s. Deze antioxidanten dragen bij aan de gezondheid van de ogen. Wanneer je regelmatig avocado’s eet, verlaag je de kans op macaludegeneratie. Dit is een oogziekte waarbij de gezichtsscherpte afneemt.

Reden 10: Het smaakt hemels!

Last but not least: avocado smaakt heerlijk! Omdat de vrucht geen sterke smaak van zichzelf heeft kan je er veel kanten mee op. Met een beetje peper, zout, citroen en chilivlokken maak je van een simpele vrucht een smakelijk tussendoortje. Verwerk hem in een van de onderstaande recepten of eet hem los uit het vuistje.  

Is avocado ook ongezond?

Avocado is niet ongezond. Echter is het nadeel dat de vrucht redelijk hoog in calorieën scoort omdat hij veel vet bevat. Eerder vertelden we dat dit onverzadigde of ‘goede’ vetten zijn. Deze vetten dragen bij aan het verlagen van het cholesterolgehalte.

Je kunt nog steeds avocado eten wanneer je op dieet bent of probeert gewicht te verliezen. Wel raden we in dit geval aan om niet meer dan één avocado per dag te eten. Houd er rekening mee dat er in een avocado al snel 250-320 calorieën en 30 gram vet zit; dat is bijna je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid aan vet. Probeer andere producten met een hoog vetgehalte daarom te vermijden en probeer niet te veel avocado te eten.

avocado gezond

Lekkere recepten met avocado

Loopt het water je al in de mond na het lezen van deze blog? Hier hebben we een paar heerlijke én gezonde recepten voor je zodat je snel thuis aan de slag kunt gaan:

1. Avocado toast

Niet één maar vier manieren om avocado op toast (geroosterd brood) te eten. Avocado toast leent zich perfect als een stevig ontbijt of lunch. Lekker in combinatie met een gekookt eitje en gerookte zalm.

2. Romige avocado pasta

Een romige pastasaus maken zonder room te gebruiken? Avocado leent zich perfect dankzij zijn romige en volle structuur. Super lekker, makkelijk én gezond.

3. Avocado en tonijn salade

Wil je graag wat gewicht verliezen of heb je zin in een lichte maaltijd! Probeer dan deze avocado en tonijn salade. De salade komt met een heerlijke frisse dressing en is een bron van gezonde vetten uit de avocado en eiwitten uit de tonijn.

Lekkere snacks met avocado

4 uur snack attack? Snack verstandig door een verzadigend tussendoortje voor jezelf klaar te maken. Met deze recepten heb je genoeg inspiratie om de volgende snackaanval door te komen:

1. Chocolademousse van avocado

Chocolade liefhebbers opgelet! Wist je dat de romige structuur van avocado zich perfect leent om een zachte mousse mee te maken? Jamie Oliver doet het voor:

2. Guacamole

Guacamole (spreekt uit als gwaka-mole) is niet weg te denken uit de Mexicaanse keuken. Het is een dip op basis van tomaat en avocado en wordt geserveerd met bijvoorbeeld burrito’s, taco’s en nacho’s. Hier zie je hoe je hem eenvoudig zelf maakt:

3. Avocado hummus dip

Kan je niet kiezen tussen een avocado of hummus dip? Probeer ze samen! Deze dip past perfect op iedere borrelplank en is dé dip voor de gezonde snacker. Lekker met snackworteltjes of snoepgroenten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *