Yoga

Alles over yoga

Alles over yoga

Yoga wint enorm aan populariteit onder jongeren, zowel bij dames als bij heren. Door de verschillende vormen van yoga is er ook voor ieder wat wils. In dit artikel leggen wij de basis uit van yoga, waar yoga vandaan komt en hoe jij ermee kan beginnen. Yoga is normaal best prijzig, wij laten dan ook verschillende alternatieven zien. Mocht je vragen hebben laat het ons dan weten of reageer onder dit bericht. Veel leesplezier!

Wat is yoga?

Yoga komt uit India en heeft alles te maken met ‘verbinden’. Het woord komt uit de Indiase taal, ook wel Sanskriet genoemd. Yoga is meer dan oefeningen en houdingen uitvoeren; het is een filosofie en leefwijze. De essentie van yoga is het in balans brengen van lichaam en geest.

De oefeningen of poses (asana’s) die worden aangehouden tijdens het beoefenen van yoga zorgen voor kracht en energie maar geven tegelijkertijd rust en ontspanning. Wanneer je yoga beoefent zal je op zowel een fysiek, mentaal als spiritueel vlak betrokken zijn. 

Verschillene soorten yoga?

Als mensen aan yoga denken hebben ze vaak een beeld in hun hoofd van iemand die op zijn kop staat. Er zijn echter veel verschillende vormen van yoga: sommige richten zich op herstel, en sommige op kracht, energie en flexibiliteit. Hieronder bespreken we de meest voorkomende soorten:

Wat is yin yoga?

Yin yoga is een combinatie van Hatha yoga en traditionele Chinese geneeskunde. In yin yoga worden er houdingen en asana’s gebruikt afkomstig van Hatha yoga, maar de achterliggende filosofie is gebaseerd op de traditionele Chinese geneeskunde. Dit betekent dat er gewerkt wordt met de meridianen in het lichaam om onze vitale energie, ook wel chi genoemd, door ons lichaam te laten stromen.

Wat is Hatha yoga?

In Hatha yoga staat lichaam en adem centraal. Het woord Hatha betekent zon (ha) en maan (tha) in het Sanskriet. Dit slaat terug op de twee energieën die samenkomen in Hatha yoga, namelijk actie en verinnerlijking. Het doel is om bewustzijn te creëren.

Wat is yoga Nidra?

Yoga Nidra is een bijzondere vorm van yoga en betekent letterlijk ‘slaap yoga’ of ‘slaap van de yogi.’ Buiten het verbeteren van de slaap heeft het ook positief effect op de concentratie en brengt het je meer energie, creativiteit en zelfliefde. Heb je dus last van slaapproblematiek of voel je je vaak onrustig? Dan kan deze yogavorm iets voor jou zijn.

Tijdens het beoefenen van yoga Nidra zit of sta je niet maar lig je in Savasana (de lijkhouding). Je wordt begeleid door een stem die jou volledig laat ontspannen. Het effect wordt beschreven als ‘een powernap waarbij je wakker blijft.’ Je kunt zo slaap inhalen na een korte nacht.

Wat is Vinyasa yoga?

Vinyasa yoga, ook wel bekend als flow yoga, is vandaag de dag de meest voorkomende yogavorm. Het is een dynamische vorm van yoga waarin er een reeks aan houdingen achter elkaar uitgevoerd wordt. Het is hierbij belangrijk om je ademhaling met de houdingen te synchroniseren. Deze vorm van yoga wordt ook wel ‘flow’ genoemd omdat je van de ene houding in de andere vloeit.

De zonnegroet vormt de basis van Vinyasa yoga. Deze houding wordt achter elkaar herhaald en meerdere keren uitgevoerd. Voor meer variatie worden er losse asana’s toegevoegd. Door de hoge intensiviteit van Vinyasa yoga worden de spieren warm en krijgt het lichaam de kans om afvalstoffen af te voeren.

Wat is Power yoga?

Power yoga is afgeleid van het traditionele Ashtanga yoga en focust zich vooral op het fysieke deel van yoga. Bij deze yogavorm wordt er dus minder aandacht besteed aan de filosofie achter yoga en meer aan het lichamelijke aspect. Verschillende oefeningen worden gecombineerd om meerdere groepen spieren aan te spreken. Het doel van power yoga is om spierkracht en flexibiliteit op te bouwen. Power yoga is een intensieve vorm van yoga en is uiterst geschikt voor wanneer je een sportief persoon bent.

Wat is Kundalini yoga?

Kundalini yoga is het yoga van het bewustzijn. Het woord ‘Kundalini’ verwijst dan ook naar de energie van het bewustzijn. Volgens de Kundalini heeft iedereen deze energie in zich en fysiek bevindt hij zich als een slang opgerold aan de onderkant van onze ruggengraat (zie afbeelding). Wanneer je Kundalini yoga beoefent ontwaak je als het ware deze slang (de energie van het bewustzijn) en laat je hem langs je ruggengraat naar boven stromen.

Een Kundalini les bevat zowel fysieke als meditatieve oefeningen en geeft veel aandacht aan de ademhaling en het gebruik van de stem. Je zult een diepe verbinding voelen met jezelf door energetische blokkades op te lossen in het lichaam.

kundalini yoga

Wat is Bikram yoga?

Bikram yoga is een vorm van yoga waarbij dezelfde 26 Hatha yoga houdingen plus twee ademhalingsoefeningen worden uitgevoerd in een ruimte van 40°C. Bikram yoga is een vorm van Hot yoga maar het is niet hetzelfde. In principe zou je namelijk elke vorm van yoga in een warme ruimte kunnen doen.

Positieve effecten die je kunt ervaren na het beoefenen van Bikram yoga zijn: een hogere concentratie, meer flexibiliteit en een zachtere huid.

Hoe begin je met yoga?

Het is een misconceptie dat je lening moet zijn om met yoga te beginnen; yoga is voor iedereen! Of je nu jong of oud, man of vrouw, klein of groot, flexibel of inflexibel bent, dat maakt niet uit.

Omdat er vele soorten yogavormen zijn met ieder hun eigen functie, is het belangrijk om te weten wat jouw doel is. Wil je je uithoudingsvermogen verbeteren? Dan is Power yoga een goede optie. Is je doel om flexibeler te worden? Probeer bijvoorbeeld Yin yoga. Heb je last van insomnia of moeite met concentreren? Yoga Nidra kan je hierbij helpen.

Nu is de keuze om naar een yogastudio te gaan of om thuis lessen te volgen. Als je een beginner bent kan het fijn zijn om een paar lessen bij een studio te volgen. Je krijgt hier namelijk aanwijzingen en de docente kan je houding verbeteren; wanneer je thuis yoga beoefent zal je niet gecorrigeerd worden. Veel studio’s bieden een proefles waarna je zelf kunt kiezen of je door wilt gaan. Je kunt ook thuis yoga beoefenen d.m.v. het volgen van een online yogales. Op bijvoorbeeld YouTube worden er veel gratis lessen aangeboden. De bekendste yogadocent op YouTube is Yoga With Adriene. Op haar YouTube kanaal vind je een grote reeks aan video’s op verschillende niveaus; van beginner tot geavanceerd.

Hoe begin je met yoga?

Yogaoefeningen

Yogaoefeningen of houdingen worden ook wel asana’s genoemd. Er zijn veel verschillende asana’s met al hun eigen werkingen. Een yogales bevat vaak een reeks aan asana’s die achter elkaar worden uitgevoerd. Het uitvoeren van asana’s daagt je uithoudingsvermogen en evenwicht uit. Ook stimuleert het de doorbloeding en is het een uiterst geschikte voorbereiding op een meditatie.

Er zijn veel verschillende asana’s. We noemen hier de meest bekende houdingen voor beginners:

1. De neerwaartse hond

De neerwaartse hond of ‘downward facing dog’ is een van de bekendste yogahoudingen. Het is een omgekeerde houding waarin je met je handen en voeten op de grond staat. Je hoofd wijst omlaag terwijl je zitvlak omhoog wijst.

2. De boom

De boom of ‘tree’ is een houding om je balans te oefenen. Je staat op een been terwijl je de andere knie intrekt en je voet tegen de binnenkant van het staande been plaatst. Deze pose maakt je benen sterker terwijl je ook aan je balans werkt. Ook opent de pose je heupen.

3. De krijger

De krijger of ‘warrior’ is er in verschillende varianten; zo zijn er de houdingen krijger 1, 2 en 3. Alle drie hebben ze hun eigen voordelen maar zorgen allemaal voor kracht en flexibiliteit.

Wat is yoga?

4. De danser

De danser of ‘dancer’ is een houding voor gevorderden yogi’s. Voor deze houding heb je niet alleen flexibiliteit en focus nodig maar ook de capaciteit om je achterover te buigen. Wees niet getreurd, beginners kunnen met genoeg oefenen ook deze houding leren.  

5. De driehoek

De driehoek of ‘triangle’ is een geweldige oefening om te stretchen. Deze houding focust namelijk op je heupen, liezen, hamstrings, flanken en rug. Ook versterkt de houding je dijen, knieën en enkels. Let wel op dat je bij rug-, knie- of heupklachten deze oefening beter kan overslaan.

6. De cobra

De cobra is een massage voor je organen. De houding heeft het effect om stress- en vermoeidheidsklachten tegen te gaan. De cobra traint je rug- en buikspieren en opent je longen, borst en schouders.

Yoga muziek

Sommige mensen vinden fijn om muziek te luisteren tijdens een yogales. Doordat muziek emoties kan begeleiden kan het zorgen voor een therapeutische werking. Ook kan muziek door zijn rustgevende werking een positieve impact hebben op het stressniveau.

Naast muziek is ‘mantra’ een veelvoorkomend begrip in de yoga. Een mantra is een gebed dat wordt gezongen, gezegd of gevisualiseerd; dit komt met name voor in het boeddhisme en hindoeïsme. Een mantra bestaat uit woorden, klanten of beide. Mantra’s kunnen zorgen voor rust, positieve energie of inspiratie.

Een voorbeeld van een veelvoorkomende mantra is ‘Ohm’. Het Hindoeïsme ziet ‘Ohm’ als het begin of de oerklank van alles.

Yoga in een groep

Yoga kleding & benodigdheden

Om yoga te beoefenen heb je niet veel nodig: het belangrijkste is comfortabele kleding en een yogamat. Verder wordt er ook soms gebruikt gemaakt van rekwisieten als riemen, blokken en schuimrollers, maar dit is niet essentieel. Deze rekwisieten, ook wel ‘props’ genoemd, kunnen ondersteuning bieden in bepaalde houdingen.

Meest gestelde vragen over yoga

Yoga is een onderwerp wat veel vragen kan oproepen: hoe vaak moet ik yoga beoefenen; wat zijn de effecten; waar is yoga goed voor; wanneer zie ik resultaat; hoe lang moet een yogales zijn. Hieronder geven we antwoord op de meest gestelde vragen:

Hoe vaak doe je yoga per week?

In principe maakt het niet uit hoe vaak je yoga per week beoefent. Als je toch een leidraad wilt kun je 2-5 keer per week aanhouden. Hoe meer je oefent, des te meer effect je zult merken. Het is goed om yoga een gewoonte of onderdeel van je routine te maken. Je kunt bijvoorbeeld een les van 20 minuten doen direct nadat je opstaat.

Ook hoef je niet per se een uur yoga te doen om het positieve effect op je welzijn te ervaren. Zo kunnen dagelijks 15-30 minuten al een groot resultaat geven. Het is altijd belangrijk om naar je lichaam te luisteren; vraag jezelf waar je op dit moment behoefte aan hebt

Hoeveel calorieën verbrand je met yoga?

Hoeveel calorieën je met yoga verbrand hangt af van meerdere factoren als leeftijd, gewicht, lengte, yogavorm en de lengte van de les. In een yogasessie van een uur kan je namelijk wel van 160-600 calorieën verbranden. Houdingen waar je veel calorieën mee verbrand zijn o.a. de plank, de stoel en de zonnegroet.

Hoe lang houd je een yoga pose aan?

Hoe lang je een yogapose aanhoudt hangt af van welke vorm van yoga je beoefent. In Yin yoga worden houdingen over het algemeen van 2-5 minuten aangehouden, terwijl in Vinyasa yoga de ene pose in de andere overvloeit.

De yogadocente zal je meer informatie kunnen geven over hoe lang je welke pose dient aan te houden. Wanneer je pijn in het lichaam ervaart is het altijd belangrijk om een stap terug te doen, of zelfs geheel te stoppen.

Heb je weinig kennis over voeding, training en droogtrainen? Dan is het aanschaffen van een droogtrain cursus zeker het overwegen waard. Er zijn verschillende droogtrain cursussen te verkrijgen die je haarfijn uitleggen hoe dit proces verloopt, welke tegenslagen je kunt verwachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Vaak zijn deze cursussen ook nog voorzien van een ledenomgeving waar je vragen kunt stellen en met andere mensen die in hetzelfde proces zitten kunt chatten. Zo heb je het gevoel er niet alleen voor te staan en boek je doorgaans betere resultaten.

Wanneer kan je het beste yoga doen?

Het wordt aanbevolen om yoga in de ochtend of vroege avond te beoefenen. Het is belangrijk om te weten dat sommige poses energie geven terwijl andere je tot rust laten komen. Zo is het voordelig om energie gevende poses in de ochtend te doen, en rustgevende poses in de avond. Stem altijd je sessie af op het moment van de dag voor een optimaal effect.

De seizoenen spelen ook een rol in het beoefenen van yoga. De lente leent zich uitstekend voor de zonnegroet terwijl winter een tijd kan zijn voor stilte en contemplatie.

Wanneer zwangerschapsyoga?

Mag je yoga doen tijdens de zwangerschap? Wanneer je nog nooit eerder yoga hebt gedaan is het aangeraden om in het tweede trimester te beginnen; dit is na ongeveer 14 weken. Je mag wel ontspannings- en ademhalingsoefeningen doen in het eerste trimester.

Zwangerschapsyoga focust zich op stretchen, het versterken van de spieren, het bewustzijn d.m.v. ademhaling. Het is een voorzichtige aanpak om actief te blijven tijdens de zwangerschap.

Zwangerschaps yoga

Wanneer weer yoga na een bevalling?

Yoga na de bevalling is veilig en kan effectief zijn om vaste spieren losser te maken, spanning los te laten, je zenuwen te kalmeren en voorzichtig weer kracht op te bouwen. Echter moet je alert zijn en je lichaam de tijd geven om te helen na de bevalling; er wordt aanbevolen 6 weken te wachten.

Disclaimer: voor je met postnatale yoga begint, vraag altijd je dokter om medisch advies. 

Waar is yoga goed voor?

Yoga heeft meerdere positieve effecten op lichaam en geest; dit is dan ook waarom yoga zo goed is voor ons. We geven hier 10 voordelen die wetenschappelijk bewezen zijn:

  1. Yoga kan stress verminderen
  2. Yoga kan gevoelens van angst verminderen
  3. Yoga kan ontstekingsremmend werken
  4. Yoga kan de hartgezondheid verbeteren
  5. Yoga kan de levenskwaliteit verbeteren
  6. Yoga kan depressie weren
  7. Yoga kan chronische pijn verminderen
  8. Yoga kan de slaapkwaliteit verbeteren
  9. Yoga kan de flexibiliteit en balans verbeteren
  10. Yoga kan de ademhaling helpen verbeteren

Waarom is yoga zo duur?

Een yogales in een studio volgen kan erg duur lijken. De kosten kunnen variëren van €10-€50. Echter is deze prijs al snel te verklaren als je nagaat dat er veel investeringen zijn gemaakt; niet alleen in tijd maar ook in het materiaal. Tijdens een yogales word je voorzien van een yogamat en eventuele props. Daarnaast moet er een studioruimte gehuurd worden en moet de les voorbereid worden wat al snel twee uur in beslag neemt.

Je kunt een yogales zien als een investering in je eigen gezondheid en in jezelf. Je zult je fitter en levendiger voelen en minder snel last krijgen van gezondheidskwaaltjes door alle positieve effecten die yoga heeft op ons lichaam.

Twijfel je of een yogales in een studio de moeite waard is? Op het internet vind je allerlei alternatieven. Zo vind je hier een volledige cursus voor maar €57 waarin je de basis van yoga leert in negen lessen. Naast de lessen ontvang je een E-book met 25 belangrijke houdingen, een les over yogafilosofie, toegang tot een Facebook community en meer.

Waarom is yoga zo duur?

Waar kan ik yoga volgen?

Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet voor welke cursus je het beste kunt kiezen? Onze favoriet is het Happy With Yoga platform. Hier vind je verschillende onlinecursussen als de detox yoga Cursus, de yoga ademhaling cursus en de yoga tegen stress cursus.

Per maand betaal je een abonnementsprijs wat je toegang geeft tot het platform met talloze online yogalessen. Klik hier om te registreren.

We hopen dat deze blog je op weg heeft geholpen in de wonderen wereld van de yoga. Heb je nog vragen hebben na het lezen van deze post? Laat ze vooral hieronder achter. En zoals de yogi’s zouden zeggen: Namasté.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *